
تبلیغات و ردیابی شخصیشده را غیرفعال کنید: به این ترتیب آثار کمتری در اینترنت باقی میگذارید
بسیاری خطرات تبلیغات و ردیابی در وب را دست کم می گیرند. در حالی که به ندرت کسی در یک مغازه می تواند تصور کند که دائماً توسط افراد غریبه تعقیب شود که آنچه شما خریداری می کنید را یادداشت می کنند و سپس این داده ها را با اشخاص ثالث به اشتراک می گذارند، این در اینترنت طبیعی است. پس از همه، شما نمی بینید که در پشت صحنه چه اتفاقی می افتد و کدام افراد می توانند داده ها را ببینند و پردازش کنند. جمعآوری دادهها یک تجارت بزرگ است و معمولاً بسیار فراتر از نمایش شخصی در یک فروشگاه آنلاین است. در بدترین حالت، این امر می تواند منجر به تبعیض در پرداخت ها در اینترنت، بیرون رفتن در مقابل دوستان و آشنایان یا از دست دادن اطلاعات حساس توسط هکرها شود. کسانی که برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند و می خواهند از آن محافظت کنند، اغلب باید خودشان عمل کنند. در این وبلاگ به شما نشان خواهیم داد که ردیابی چگونه کار می کند و چه گزینه هایی برای گشت و گذار در اینترنت به صورت ناشناس دارید.
تبلیغات شخصی سازی شده در واقع چگونه ایجاد می شود؟ داده های جمع آوری شده شامل آدرس IP، نوع مرورگر، سیستم عامل، دستگاه یا کلمه جستجویی است که منجر به مشاهده صفحه شده است و موارد دیگر. تبلیغکنندگان میخواهند بدانند چه کسی، چه مدت از صفحات آنها بازدید میکند و آیا مطابق با علایق کاربر است یا خیر. برای این منظور اغلب از ردیاب هایی مانند پیکسل یا کوکی استفاده می شود که یک شناسه آنلاین در اختیار کاربر قرار می دهد. به عنوان مثال، اگر از یک طرف به دنبال لباس بوده اید، بعید نیست که در دفعات بعدی که به آن سر می زنید، انتخابی از لباس ها به شما پیشنهاد شود. عمدتاً به یاد میآید که کدام جنسیت و کدام محدوده قیمت انتخاب شده است. نتیجه بر اساس رفتار جستجوی شما شخصیسازی میشود.
انواع مختلفی از تبلیغات شخصیسازی شده وجود دارد:
- رفتار: رفتار گشت و گذار کاربر تجزیه و تحلیل و ثبت میشود. ضبط می شود که کدام محتوا و برای چه مدت مشاهده می شود. اگر کاربر به لباس نگاه کند، چگونه به طور کلی لباس را به عنوان تبلیغات دریافت می کند. اگر قبلاً به تلفنهای هوشمند نگاه کرده باشید، فقط در صفحاتی که به موضوع مربوط میشوند تبلیغاتی از تلفنهای هوشمند دریافت خواهید کرد. با این حال، این زمینه را برای مقالاتی که از همان ژانر آمده اند افزایش می دهد. اگر گوشی هوشمندی را در یکی از فروشگاههای آنلاین جستجو کرده باشید، در صفحه دیگری تبلیغات اقلام الکترونیکی مختلف را دریافت خواهید کرد. اگر کاربر یک وبسایت یا مقاله را از طریق دکمه فیسبوک پسندیده باشد، تبلیغات درباره سازنده و محصولات آن میتواند در تاریخنامه او نمایش داده شود. رفتار کاربر به طور کامل تجزیه و تحلیل می شود و علایق شناسایی می شوند. اگر کاربری قبلاً به دنبال پیراهنهای مردانه گرانقیمت بوده باشد، تبلیغاتی برای پیراهنهای مردانه با قیمت بالاتر دریافت میکند. اگر کالایی را در سبد خرید قرار دهید اما آن را نخریدید، تبلیغات مکرر این کالا را مشاهده خواهید کرد.
خطرات و مشکلات ردیابی توسط تبلیغ کنندگان چیست؟ کم. به هر حال، به نظر می رسد تبلیغات فقط با منافع شخصی سازگار شده است. با این حال، قیمت یک تبلیغ شخصی می تواند بالا باشد. ردیاب نصب شده در یک وب سایت اغلب در هزاران صفحه دیگر است. بنابراین تاریخچه مرورگر را می توان به طور جامع ردیابی کرد. اگر به دنبال یک لپتاپ جدید در یک فروشگاه آنلاین گشتهاید و مقالاتی را در مورد بدهیها در سایت دیگری با همان ردیاب خواندهاید، یک نمایه شخصی میتواند قدرت خرید شما را کاهش دهد و احتمالاً گزینههای پرداخت خاصی را مسدود کند.
زمانی که شما منافع خصوصی چگونه بازدید از سایت های دوستیابی یا یک حزب سیاسی خاص دریافت می شود. از آنجا که شما نه تنها می دانید چه کسی می تواند نمایه کاربر را مشاهده کند، این خطر نیز وجود دارد که این اطلاعات به اشخاص ثالث فروخته شود یا به دلیل شکاف امنیتی به سرقت برود. حداقل از زمان کمبریج آنالیتیکا مشخص شده است که می توان از تمایلات سیاسی ثبت شده برای تأثیرگذاری بر مبارزات انتخاباتی استفاده کرد. همچنین نباید فراموش کنید که شرکتهای خاصی مانند گوگل یا فیسبوک مشمول قانون نظارت خارجی (FISA) هستند، به این معنی که دادههای جمعآوریشده درباره این شرکتها ممکن است باید در اختیار سرویس مخفی آمریکا قرار گیرد.

با وجود لغو این قانون. پس از لغو سپر حریم خصوصی اتحادیه اروپا – ایالات متحده توسط دیوان دادگستری اروپا، حجم عظیمی از داده های کاربران هنوز به ایالات متحده منتقل شده و در آنجا پردازش می شود، گاهی اوقات بدون مبنای قانونی. (تصویر: tanaonte / 123RF)
علیرغم لغو سپر حریم خصوصی اتحادیه اروپا-ایالات متحده توسط دیوان دادگستری اروپا، به این معنی که انتقال داده ها به ایالات متحده ناامن تفسیر شد، بسیاری از شرکت ها هنوز از آن استفاده می کنند. گوگل آنالیتیکس یا فیسبوک پیکسل اغلب بدون مبنای قانونی. زیرا حتی اگر مقررات حفاظت از داده های اروپا بسیار سخت گیرانه در نظر گرفته شود، باز هم مقاومت زیادی از سوی برخی شرکت ها برای رعایت آنها وجود دارد. معمولاً علاقه به سود از طریق تبلیغات شخصی یا فروش دادههای کاربران بر حفاظت از حریم خصوصی مشتریان آنها بیشتر است. آسیب پذیری هایی که مهاجمان به سیستم شما اجازه دسترسی می دهند. زیرا هک همیشه با جمع آوری داده های مربوط به هدف شروع می شود. اگر مهاجمی اطلاعاتی در مورد علایق شما نیز داشته باشد، این میتواند برای او هنگام ایجاد یک ایمیل فیشینگ یا فهرستی برای حدس زدن رمزهای عبور شما مفید باشد. تبلیغات و ردیابی؟
برای به حداقل رساندن ردپای خود در اینترنت و جلوگیری از تبلیغات شخصی و ردیابی تا حد امکان، باید به طیف وسیعی از اقدامات متوسل شوید. این موارد شامل استفاده از VPN، غیرفعال کردن کوکی ها و جاوا اسکریپت در مرورگر شما و غیرفعال کردن ویژگی های موقعیت جغرافیایی در صورت گشت و گذار در دستگاه تلفن همراه است. افزونههای مرورگر مختلفی نیز وجود دارد که میتواند به محافظت بهتر از حریم خصوصی شما کمک کند. ناشناس باشید اگر می توانید در اینترنت گشت و گذار کنید، توصیه می کنیم از VPN استفاده کنید. VPN یک شبکه ارتباطی خصوصی مجازی است. شما می توانید آن را به عنوان یک تونل در نظر بگیرید که روی اتصال به سرور گذاشته شده است. شبکه محلی شما به سرور یک ارائه دهنده VPN متصل می شود. اگر اکنون می خواهید صفحه ای را در اینترنت فراخوانی کنید، سرور مربوطه آدرس IP شما را نمی بیند، بلکه آدرس IP را می بیند. این بدان معنی است که اطلاعاتی مانند تاریخچه مرورگر یا موقعیت جغرافیایی شما پنهان می مانند. یک VPN در برابر استراق سمع توسط اشخاص ثالث محافظت می کند و فعالیت های وب را از ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما (ISP) مخفی نگه می دارد. استفاده از ارائهدهنده VPN که فایلهای گزارش را ایجاد نمیکند، بهویژه بیخطر است، همانطور که برای مثال در مورد Shellfire چنین است. برای دانلود رایگان Shellfire VPN اینجا را کلیک کنید
کوکی ها را در مرورگر خود غیرفعال کنید
به طور کلی، بین کوکی های شخص اول و شخص ثالث تمایز قائل می شود. در مورد کوکی های شخص اول، فرستنده وب سایت مربوطه فراخوانده شده است. کوکی های شخص ثالث از شرکای تجاری استفاده شده در سایت می آیند. اگرچه کوکی ها تاریخ انقضا دارند، اما این تاریخ اغلب چندین سال است. برای حذف یا غیرفعال کردن کوکی ها، باید گزینه مناسب را در تنظیمات مرورگر خود انتخاب کنید. وقتی مرورگر خود را می بندید معمولاً می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید کوکی ها را فوراً حذف کنید یا همیشه. همچنین میتوانید انتخاب کنید که آیا کوکیهای شخص ثالث باید کاملاً مسدود شوند یا خیر. این برای مثال، در مورد Google Analytics یا کوکی فیس بوک صدق می کند. در حال حاضر فرستنده اغلب دامنه اپراتور وب سایت است. به منظور جلوگیری از ذخیره شدن اینها در دستگاه، کوکیها معمولاً باید مسدود شوند.
صفحات پیوند داده شده در زیر توضیح میدهند که چگونه میتوانید کوکیها را در محبوبترین مرورگرهای امروزی غیرفعال کنید:
غیرفعال کردن جاوا اسکریپت
رویکرد دیگری برای افزایش امنیت در شبکه غیرفعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر است. این در همه مرورگرهای رایج امکان پذیر است. در Chrome میتوانید آن را در «تنظیمات / پیشرفته / حریم خصوصی» و «امنیت / تنظیمات محتوا» پیدا کنید. در مورد "JavaScript " می توانید نوار لغزنده را روی "Blocked" تنظیم کنید. از سوی دیگر، با فایرفاکس، ویرایشگر پیکربندی باید از طریق "about: config" در خط آدرس فراخوانی شود. اگر اکنون "javascript.enabled" را وارد کنید، می توانید با کلیک راست روی خط ظاهر شده جاوا اسکریپت را غیرفعال کنید. در اینترنت اکسپلورر / مایکروسافت اج، تنظیمات زیر "گزینه های اینترنت" را دارید. سپس "Security / Adjust level / Security settings-Internet zone" را انتخاب کنید و در "Scripting" "Active Scripting" و [18]5 JavaScripting [194] و [18]5 را غیرفعال کنید. .
اگر جاوا اسکریپت غیرفعال شود، تبلیغکننده دیگر نمیتواند به کوکیها دسترسی داشته باشد یا آنها را در دستگاه ذخیره کند. امنیت بسیار افزایش یافته است زیرا هکرها اغلب از حملات اسکریپت بین سایتی (XSS) استفاده می کنند. کد مخرب به وب سایت ظاهراً قابل اعتماد تزریق می شود و توسط مفسر جاوا اسکریپت مشتری مرورگر کاربر اجرا می شود. هدف هکرها اغلب سرقت اطلاعات فنی یا نصب بدافزار است. با این حال، اگر اجرای جاوا اسکریپت را مسدود کنید، چنین حملاتی بیاثر خواهند بود. این به این دلیل است که می توان الگوهای رفتاری گسترده ای ایجاد کرد که اطلاعاتی در مورد مکان های پربازدید، محل سکونت و اقامت در تعطیلات ارائه می دهد. برای اینکه وبسایتها نتوانند موقعیت مکانی شما را تعیین کنند، باید ویژگیهای موقعیت جغرافیایی در مرورگر و GPS را در تلفن هوشمند خود خاموش کنید. در اکثر مرورگرها می توانید این را در تنظیمات زیر حریم خصوصی و حفاظت از داده پیدا کنید. با Android میتوانید ردیابی GPS را در "Settings" و "Location" غیرفعال کنید. معادل برای iPad و iPhone، "Location Services" در زیر آیتم منو "Settings" و "Data protection" استفاده از مرورگر 0 اضافه شده است. -ons [19659023] افزونه ها برای محافظت از خود در برابر ردیابی در اینترنت بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، NoScript در فایرفاکس یا ScriptSafe در کروم عملکردی مشابه غیرفعال کردن جاوا اسکریپت در تنظیمات مرورگر دارند. با این حال، طبق قوانین تعریف شده توسط کاربر، می توان تنظیم کرد که جاوا اسکریپت به طور کلی خاموش نباشد. مسدودکنندههای تبلیغاتی مانند Ghostery یا Ublock، فناوریهای ردیابی رایج مورد استفاده توسط تبلیغکنندگان را مسدود میکنند تا بتوانید از حریم خصوصی خود به شیوهای هدفمند محافظت کنید. برای محافظت از حریم خصوصی در اینترنت مشتاقانه و تجربه کاربر در هنگام گشت و گذار در اینترنت گاهی اوقات می تواند به شدت محدود شود. به عنوان مثال، ارائه دهندگان پخش جریانی مانند Netflix از مسدود کننده های VPN استفاده می کنند، بنابراین گاهی اوقات مجبور می شوید برای استفاده از سرویس مربوطه، مشتری VPN خود را خاموش کنید. همین امر در مورد غیرفعال کردن کوکی ها و جاوا اسکریپت نیز صدق می کند. بسیاری از وب سایت ها فقط از طریق استفاده از کوکی های شخص اول و جاوا اسکریپت کار می کنند. برخی از وب سایت ها نیز مسدود کننده های تبلیغات را در مرورگر تشخیص می دهند و تا زمانی که افزونه فعال است از استفاده از سایت خودداری می کنند. با این حال، این فقط برای برخی از وب سایت ها اعمال می شود. به همین ترتیب، تعیین مکان برای اکثر وب سایت ها غیر ضروری است و آدرس IP و ویژگی های موقعیت جغرافیایی اغلب می توانند بدون محدودیت پنهان باقی بمانند. این اغلب چیزی بیشتر از نمایش تبلیغات شخصی سازی شده است. داده ها ارزشمند هستند و به همین دلیل است که اغلب به اشخاص ثالث فروخته یا دزدیده می شوند. این اصل صدق می کند که اگر زیاد بدانید، می توانید بهتر تأثیر بگذارید، اما متأسفانه دستکاری هم کنید. با این حال، برای محافظت از خود در برابر ردیابی و سرقت داده ها، گزینه های انگشت شماری وجود دارد، مانند استفاده از VPN، مسدود کردن کوکی ها، جاوا اسکریپت و ویژگی های موقعیت جغرافیایی و استفاده از پسوندهای مرورگر. ردیاب ها به دنبال رضایت کاربر هستند، این اغلب انجام نمی شود. بنابراین اغلب به شما بستگی دارد که اقدامات احتیاطی را برای محافظت از حریم خصوصی خود انجام دهید. متأسفانه، گاهی اوقات این بدان معناست که وبسایتهای خاصی فقط به میزان محدودی کار میکنند. اما یک VPN به طور کلی برای دستیابی به حداکثر ناشناس بودن در شبکه توصیه می شود. زیرا در اینجا آدرس IP سرور VPN و نه کاربر ذخیره می شود. تبلیغکنندگان و هکرها نمیتوانند کار زیادی با آن انجام دهند.

